A Börzsöny Budapestről gépkocsival leggyorsabban az M2-es gyorsforgalmi úton közelíthető meg. A Vácot a Naszály oldalában elkerülő útból a 2-es útba csatlakozásnál ágazik el a 12-es főút, mely a Dunakanyaron át (Verőce, Kismaros, Nagymaros, Zebegény) Szobig tart.
A2-es főút az elágazás után észak felé Katalinpusztán, Szendehelyen, Rétságon, Nagyoroszin át, Drégelypalánk és Hont érintésével a szlovák határállomásra, az Ipolyság (Sahy) melletti Parassapusztára vezet. E két főút végpontjait az Ipoly völgyén át - felfűzve Bernecebaráti, Kemence, Vámosmikola, Ipolytölgyes, Letkés, Ipolydamásd településeket - fontos mellékút köti össze, leágazással Perőcsény és Nagybörzsöny községekbe.
Letkésnél az Ipolyon túlra van határátlépési lehetőség. A hegység tehát gépjárművel gyakorlatilag körbejárható. Számos olyan helyet találunk útközben, amely különböző túrák kiindulási pontja lehet. A Vác melletti - már említett - útelágazás megközelíthető a 2-es úton is a Bp. Váci út - Dunakeszi - Göd - Sződliget útirányon át. A Duna túloldalán futó Bp. - Szentendre - Visegrád - Esztergom 11-es főútból a Tahi - Tahitótfalu hídon a Szentendrei-szigetre juthatunk, majd komppal Vácra kelhetünk át. Autószállító komp működik még Visegrád - Nagymaros, valamint Pilismarót (Basaharc) -Szob között is.
A Börzsönyt Salgótarján - Szécsény - Balassagyarmat felől a 2-es útba Rétságnál torkolló 22-es út közelíti meg, az M3-as autópálya felől az Aszód - Vác összekötő út lehet érdekes az ország északi - keleti részéről érkezőknek. Országjáró autós kirándulóknak ajánljuk a látnivalókban gazdag, a Mátra felől érkezőknek előnyös, Pásztó - Alsótold (kitérő Hollókőre) - Herencsény - Cserhátsurány - Mohora - Magyarnándor - Szenfe -Kétbodony - Romhány - Bánk - Rétság (2-es út) jó minőségű műutakon, a Cserháton átvezető mellékút-kombinációt. (Lásd Cserhát térkép.)
A hegység belsejének jobb megközelítését teszi lehetővé a Kismaros - Szokolya - Királyrét - Vasfazék-völgy (innen közelíthetőek meg legkönnyebben Nagy-Hideg-hegy sípályái), és a Kismaros - Kóspallag (Kisinóci th.) - Márianosztra - Szob műút, melyről Törökmező - Kövesmező felé panorámaút ágazik le.
Turisztikailag fontos még a 2-es főútból a Nógrád ? Diósjenő felé bekötő út is. Az erdőgazdaság üzemi útjain a közforgalom természetesen tilos és balesetveszélyes, mivel ezek paraméterei, műszaki adottságai - a természetvédelmi okokon túl - nem teszik lehetővé a közlekedést. Mindazonáltal a Diósjenő - Závoz -Királyháza - Kemence, valamint a Kóspallag, Kisinóci th. - Érsektisztás - Nagyirtáspuszta erdészeti műutakon a közforgalom szállítási és vadászati időszakokon kívül hallgatólagosan megtűrt.
A Börzsöny - szerencsére - nem az autós turisták paradicsoma. Szépségének, zártságának, viszonylagos érintetlenségének éppen az az oka, hogy művi létesítmények, autóutak - főként a Magas- Börzsönyben - nem épültek, a hegyvidék legszebb pontjai csak gyalogosan közelíthetőek meg.
A hegység gyalogos megismerése, vadregényes tájainak felkeresése után minden látogató egyet fog érteni a hegyoldalakba mart, vagy patakvölgyekbe épített műutak létesítésének korlátozásával. A hegység ilyen módon történő "feltárása" éppen fő vonzerejét tenné tönkre.
A nemzeti parkká nyilvánítás remélhetőleg a természetvédelem és a környezetkímélő fejlesztések kompromisszumára ad zöld jelzést az iparszerű erdőgazdálkodás és a zajos, motorizációs vendéglátás igényeivel, útépítési elvárásaival szemben. A hegység turistaútgócpontjai, a kedvelt gyalogtúra-kiindulópontok gépkocsival jól megközelíthetők, hogy aztán a "Szállj ki és gyalogolj!" jelszóval szebbnél szebb, több-órás gyalogtúrákat (körtúrákat) lehessen tenni a hegység belseje felé. Ezekhez a "Túraleírások, túraajánlatok" fejezetnél számos ötletet adunk.
A községek látnivalóinak részletes leírását a településismertetőkben olvashatják.
Vasúton a Bp. Nyugati pu. - Vác - Szob villamosított fővonalon érhetjük el a hegység déli részét; az általában óránként közlekedő szerelvények Verőce, Kismaros, Nagymaros, Zebegény állomásokon áthaladnak. Nyáron, szombaton nosztalgia-vonatpár is színesíti a vonal közlekedését.
A keleti kiindulópontok (Magyarkút, Szokolya, Nógrád, Diósjenő, Nagyoroszi) a Vác - Diósjenő - Drégely-palánk (- Balassagyarmat) szárnyvonalon közelithetök meg. Hétvégéken Bp. Nyugati pu. - Vác - Diósjenő -Drégelypalánk közvetlen járatpár teszi átszállásmentessé az utazást.
Turisztikailag fontosabb autóbuszvonalak: a (Vác -) Kismaros - Kóspallag - Márianosztra - Szob (vasár-nap Kisinóci th. betéréssel), illetve a Szob - Nagybörzsöny - Vámosmikola - Kemence - Drégelypalánk között közlekedők. Kismaros - Szokolya - Királyrét között is van autóbuszjárat, sűrűbben ingáznak a járatok Kismaros - Kóspallag -, III. Szob - Márianosztra között. Nógrád és Diósjenő is megközelíthető autóbusszal.
Az Állami Erdei Vasutak egy keskeny nyomközű vonala Kismaros - Királyrét között szállítja a kirándulókat. A romantikus, zegzugos útvonalú, mélyen a hegység belsejébe hatoló Nagybörzsöny - Nagyirtás kisvasút felújítására, újbóli üzembeállítására remélhetőleg hamarosan sor kerül. Tervek vannak a vonal egykori folytatásának Márianosztrán át Szobig tartó visszaállítására is. Bizonytalan a sorsa a Kemence - Hamuház kisvasút-nak.
A börzsönyi - egykor hatalmas kiterjedésű - erdei vasúti hálózat múltjával, jelenével és - remélhetőleg -jövőjével külön fejezetben foglalkozunk.
A vasút, autóbusz, erdei vasút adta megközelítési lehetőségeket - Kismaroson, Szobon (és remélhetőleg hamarosan Nagybörzsönyben) - a csatlakozások révén jól kombinálhatjuk túratervünk elkészítésekor.
Hajóval Bp. Vigadó tér - Esztergom között Verőce, Nagymaros és Zebegény kikötői érhetők el.
Forrás: Börzsöny és az Ipoly völgye turistaatlasza
Kiadja: Cartographia Kft.